събота, 1 декември 2007 г.

Правна основа и правен израз на общата транспортна политика

Същност и развитие на пр.уредба.
Цели и приоритети на ОТП.
Пр. режим на отд.видове превоз.
Трансевропейски мрежи.


1. Над 4% от БВП на ЕС е за транспортния сектор. Транспортът е сред областите предмет на съвр.д-т и усилия в рамките на Обединена Европа (Римски д-р). ОТП се изгражда се голямо закъснение, с много трудности (около 30г.) като държ. монопол, дан. и соц. норми, изисквания за достъп. (дял IV, 2 част ДЕО).
Съгласно РДЕО : общи правила към м/унар.превози, когато отправен или краен пункт е тер-та на ДЧ или когато се пресичат в тер-та на 1 или повече ДЧ-и; условия за достъп на превозвачи нерезиденти в нац.трансп.пазар на ДЧ; др. разпоредби, необх.за форм-не и осъщ-не на ОТП.
- Хипотезата на каботаж – правото на превозвач да престира услуги в д-ва, различна от д-вата, в к/о е установен. В РДЕО е въведено своеоб.предоставяне на трансп.услуги м/у ДЧ-те и свободен достъп за превозвач от 1 ДЧ до вътр. пазар на др.ДЧ на ЕС. Правила за железопътния, шосейния и вътр.воден транспорт; морски и въздушен превоз.
ЕЕА – тези актове ще се приемат с квалиф.мн-во.
РДЕО (изключ-е) – когато видовете транспорт са уредени с м/ун.д-ри, те имат предимство(предимство на МП пред ПЕС). Съдът на ЕС: при липса на спец. норми - пр. уредба на ДЕО отн.конкур-та, правото на уст-не, дан.норми, свободите на движение са приложими и в транспортния сектор.
*монополизъм и олигополизъм
1985г. – ч/з Бялата книга К-та отбелязва изгр-не на единния вътр.пазар. БК предвижда за транспорта мн.важно място като елемент от този вътр.пазар. Превозвачите от ЕС могат да извличат всички предимства от вътр.пазар и да осъщ-ват д-тта си по най-ефикасен начин.

2.Цели и приоритети на ОТП
5 приорит.области: развитие и интегриране на трансп.с-ма на ЕС на основата на вътр.пазар; съобразяване с изискванията за опазване на околната среда, като се прилагат строги техн.норми и икон.лостове; сигурност; засилване на вътрешното измерение на ОТП (изисква д-ти в трансформирането на същ-щите 2-стр.спор-ния в спор-ния на ЕС; засилване ролята на ЕС в м/унар.превозни орг-ии, поб.подход към създ-то и функц-то на общоевроп.транспортна с-ма).

3. И в ЕС се наблюдава нарастване на шосейния превоз. Регл.за либерализация на прод-те ч/з шосейния превоз. Разработени са критерии за прoфес.качества на превозвача. Либерализиран е и шосейният каботажен превоз.
Регл.1993.1994 – временно разреш-е на превозвачи нерезиденти да изв-ват вътр. превози, без да са обект на нац. зак-во. 1998г. – свободен режим на шосейните превози. Дир-ва относно общи правила за размера и теглото на тежкотов. автомобили. 1993г. – I програма за осиг-не на сигурност при шосейния превоз. Д-ва соц. пакет от разпоредби (раб.време). Железоп.превоз (с намалено значение за ЕС): осиг-не на назависимост на орг-иите, к/о отговарят за железниците, задължително раз-не на д-тите по железоп.инфраструктура и раз-не м/у товарния и пътническия превоз; гар-не достъп до ЖП мрежата на всички притежатели на лицензи; еднообр.с-ма от такси за ползване на инфрастр., техн.съвмест-т и орг-я на железоп.мрежи.
Морски превоз: своб.предлагане на услуги: кораби, к/о плават под занмето на ДЧ-и и осъщ-ват превоз м/у тях; кораби, к/о плават под знамето на ДЧ-и и осъщ-ват превоз м/у ДЧ и друга д-ва; други кораби, к/о осъщ-ват превози м/у ДЧ-и и трети д-ви.
Регл. за процедура за борба с/у нелоялни тарифни практики от страна на корабопритежатели от трети д-ви, приложимост на прав-та на конк-та към морските превози. Тр.да се създаде морски регистър към ЕС в бъдеще – регистр.кораби ще плават под флага на ЕС и да намаляват операт.си разходи; наблюдение и к-л от ЕС в/у държ.помощи от този сектор.
С регл-те на С-та на ЕС – свобода на морския каботаж.
Въздушен превоз – с реш-е на Съда на ЕС: приложимост на РДЕО отн.конк-та и за възд-те услуги. Трети либерализационен пакет; Меморандум.

4.Трансевропейски мрежи
Комитет по транспорта и консулт.процедура; насоки за разв-то на трансевроп.мрежи. До 2010г. – оптим. степен на изп-не на всички видове транспорт, съчетана с опазване на околната среда.

Няма коментари: